2022
Det nyuppstartade hudvårdsföretaget UppuCare är specialiserat på innovativa forskningsbaserade hudvårdsprodukter som återställer hudens normala skyddsbarriär. Uppdraget var att ta fram en visuell identitet och en förpackningsdesign till en hudkräm som behövde segmenteras in i tre olika hudvårdskategorier, en handkräm, en tatueringskräm och en After-sun kräm. En begränsning var att tuben bara kunde tryckas med ett tryck och behövde särskilja sig med hjälp av etiketter.
"Tack för all hjälp. Det visuella har blivit verklighet med din värdefulla hjälp!"
Stig Blom, UppuCare
Designen skulle förmedla att produkten är vetenskapligt beprövad och lyfta fram Dr. Srinivas Uppugunduri vars långvariga forskning inom inflammation och immunförsvar ledde fram till denna unika hudvårdsprodukt. Företagsnamnet UppuCare är en ordlek mellan "Uppu" i Uppugunduri och Care som i vård.
Med ledord som mjukgörande så fick identiteten en mjuk framtoning med runda former och neutrala jordnära färgtoner som ska användas för att särskilja de olika produktsegmenten.
För att lyfta varumärkets lite tyngre ledord som vetenskaplig, professionell och säker fick etiketterna en stramare formgivning och typografi som ska flirta med känslan av apoteksförpackning och etiketter för receptbelagd medicin. Marknadsföringsmaterial togs fram till deras webbshop och digitala marknadskanaler som Instagram och Facebook.